Følg Geodata AS

​Location Analytics: Dette verktøyet er fremtiden innen retail

Nyhet   •   jun 09, 2016 11:20 CEST

Alle som driver en eller flere butikker kjenner til utfordringene som oppstår når strategiske beslutninger skal tas. Informasjon om markedspotensialet, målgrupper, kjøpemønster, og konkurrenter skal samles inn, sammenlignes, og sammenfattes. Vi er et norsk selskap som bruker kart til å enkelt vise deg den informasjonen du trenger for å ta avgjørelser på et solid faktagrunnlag. Fremtiden er her, og vi har plukket ut det beste for retailbransjen:

Etablering

Når du vurderer å etablere en ny butikk, står du overfor flere utfordringer. Noe av det første du vil vurdere er kanskje hvilke butikker og konkurrenter som holder til i området du har sett deg ut? Dette er informasjon som enkelt hentes fra Brønnøysundregistrene og legges inn i et kart over det aktuelle området. Dette gjør det enkelt for deg å ta en avgjørelse på hvor nettopp din butikk bør ligge for å optimalisere omsetning.

Omsetninganslag

Plasser en nål hvor som helst på kartet, og få anslått omsetning på en eventuell butikk automatisk. Dette er blant annet basert på datagrunnlag som beskriver trafikkflyt, befolkningstetthet, og gjennomsnittsinntekt i området. Kartet viser også hvilke nærliggende butikker omsetningen vil komme fra. Vi har testet sine anslag opp mot faktisk omsetning i dagligvarehandelen, og truffet godt innenfor statistisk akseptabel sannsynlighet. I realiteten kan man altså se hvor mye en butikk vil tjene lenge før en beslutning tas.

Omprofilering

Etter at du har funnet en passende plassering for din nye butikk, er det på tide å tenke på hva slags mennesker som bor i nærheten. Hvem er det som kommer til å handle hos deg? Vi henter informasjon om inntektsnivået i området, hvorvidt det er overvekt av barnefamilier i nærheten, hvor mange pendlere som bor der, eller annet som måtte være interessant for deg og din butikk. Med denne informasjonen samlet kan du avgjøre hva slags profil butikken bør ha, og hvilket varesortiment du bør satse på for å treffe din kundegruppe så nøyaktig som mulig.

Mulighetene som geografisk informasjon gir er veien til en dypere forståelse av dine omgivelser. Det beste ved det hele? Løsningene er fullt integrerbare med dine eksisterende forretningssystemer. I en verden der vi er i stand til å analysere mer og mer, er det klart at vinnerne blir de som vet mer enn sine konkurrenter. 

Les mer om våre løsninger for retailbransjen, Location Analytics, på våre hjemmesider

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar